Blogi



Ketterässä oppimisessa tavoitteena ei ole oppiminen

Ketterä oppiminen, jatkuva oppiminen, osaamisen johtaminen… Oppimisen vallankumousta koskevassa keskustelussa leijailee joukko termejä, joita käytetään päällekkäin ja sisäkkäin lähes sattumanvaraisesti. Sekoittamalla elinikäisen oppimisen ja ketterän oppimisen toisiinsa voidaan kuitenkin saada paljon hallaa aikaan. Mitä siis on ketterä oppiminen ja miten sitä johdetaan? Karoliina Jarenko kertoo.

Lue artikkeli Kuuntele audio





Mistä kiire syntyy?

Kumpi organisaatio on mielestäsi tehokkaampi: se, jossa erilaiset pyynnöt ja tehtävät tulevat sähköpostiisi 1-2 päivän varoitusajalla vai se, jossa on lähes poikkeuksetta vähintään viikko aikaa vastata niihin?*

Lue artikkeli Kuuntele audio

Järki töihin blogi


”Me olemme toistemme ympäristö” – pääviestit seminaarin huippupuhujilta

Tuukka Kostamo tiivistää pääviestit Esa Saarisen, Annu Niemisen, Sari Baldaufin, Ilkka Niiniluodon ja Lauri Järvilehdon puheenvuoroista. Filosofian Akatemia vietti kymmenvuotisjuhliaan 18.10. Vanhalla ylioppilastalolla, ja seminaaria tähdittivät nämä yritykselle tärkeät henkilöt. Filosofian Akatemia saavutti kymmenen vuoden vaikuttavan iän. Juhlia vietettiin – tietenkin, yrityksen historian ja aatteen mukaisesti – Vanhalla ylioppilastalolla. Päivän punaisena lankana, ja näin someaikana […]

Lue artikkeli Kuuntele audio


Tiede, rakkaus, vallankumous – kymmenen vuoden yhteinen taival Filosofian Akatemiassa

Filosofian Akatemia Oy:n 10-vuotisjuhlan kunniaksi perustajajäsenemme, hallituksen puheenjohtaja Frank Martela kirjoittaa yrityksen tähänastisesta matkasta ja siitä, mitä yrityksemme arvot hänelle merkitsevät. Kymmenisen vuotta sitten olimme Lauri Järvilehdon kanssa innoissamme pragmaatistisesta filosofiasta, josta molemmat teimme väitöskirjaa. Kävimme kohtuullisen säännöllisesti oluella – aika usein Vltavassa – keskustellaksemme työn alla olevista artikkeleistamme ja elämästä ylipäänsä. Oli vaikea sanoa, […]

Lue artikkeli Kuuntele audio


Jatkuvan oppimisen käytännöissä on iso aukko, ja miten se liittyy laskuvarjolla hyppäämiseen?

Siru Sirén (Laurea-ammattikorkeakoulu, tradenomi, YAMK) kertoo tekemänsä haastattelututkimuksen pohjalta, miten jatkuvan oppimisen haaste suomalaisissa organisaatioissa koetaan ja minkälaisia käytänteitä ja tarpeita organisaatioissa on jatkuvan oppimisen edistämiseksi. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että jatkuvan oppimisen merkitys on ymmärretty yrityksissä, mutta yrityksillä ei ole osaamista sitä mahdollistavan kulttuurin rakentamiseksi. Laskuvarjohyppääminen on mielenkiintoinen laji. Se edellyttää ensinnäkin hyvää säätä […]

Lue artikkeli Kuuntele audio

Jatkuva oppiminen blogi