Podcast jakso 13 – Vieraana Joonas Kiminki

Miksi tietotyötä ei kannata mitata työajalla?

Mistä tietotyön tulokset syntyvät, ja miksi työaika ei ole niihin paras mittari? Kuinka on mahdollista, että yrityksen laiskin ihminen on samalla yrityksen tuottavin työntekijä? Jaksossa Tytti Kokko käy keskustelua oman esihenkilönsä, kokeneen johtajan Joonas Kimingin kanssa. Joonas avaa kokemuksiaan siitä, miten työntekijän suoritusta kannattaa mitata sekä mitä seurauksia on sillä, että työntekijöihin luotetaan.

Aikaleimat:
 

2:56
mistä toimitusjohtaja tietää että hänen työpäivänsä on ollut onnistunut?
 

4:36
työn tuloksellisuus eri tyyppisissä töissä, suorittavan ja luovan työn erot
 

8:26
tietotyössä tuottavuudella ei ole suora yhteys käytettyyn työaikaan
 

14:20
se, kuinka tehokkaasti voi työskennellä 80 tuntia viikossa, riippuu työtehtävistä
 

17:05
kun seurataan ainoastaan työntekijän henkilökohtaista suoritusta, ohjaamme häntä voimakkaasti itsekkyyteen emmekä esimerkiksi kollegan auttamiseen
 

18:36
työpanoksen mittareina tulisi olla sisäinen motivaatio ja kestävä tahti pitkällä aikavälillä
 

19:21
ei ole järkevää mitata tulosta vaan sitä, kuinka paljon on yrittänyt – tulokset ovat seurausta yrittämisestä
 

20:34
arvokysymys: pyritäänkö saamaan työntekijän maksimituottavuus irti lyhyellä aikavälillä vai paras versio, jonka hän voi kestävällä tasolla tuottaa niin, että pystyy samalla elämään hyvää elämää
 

25:05
mistä tietää, mikä on riittävää, milloin on tehnyt tarpeeksi
 

26:20
oman vireystilan ja jaksamisen tunnistaminen ja itselle luvan antaminen lopettaa silloin kun ei suju, itsemyötätunnon tärkeys
 

28:14
laiskuuden ja tuottavuuden yhteys = vaikuttavuuden maksimointi minimivaivalla
 

33:46
kohti uudenlaista organisaatiokulttuuria pienten kokeilujen kautta
 

34:27
työajan sijasta edellytyksenä ”yhden ihmisen työpanos kohti yhteisiä tavoitteita”, selkeiden tavoitteiden tärkeys
 

39:12
luottamuksen lisääminen organisaatiossa on avainasemassa: mitä enemmän ihmisten kyvykkyyteen luottaa, sitä enemmän heidän kyvykkyytensä voi päästä esille
 

41:49
vinkki johtajille: luota toisiin ihmisiin hiukan enemmän kuin mikä sinusta tuntuu hyvältä, ja tilanteessa jossa olet luottanut ja se ei kannattanut, niin pysähdy miettimään, mitä teet sitten

Luota toisiin ihmisiin hiukan enemmän kuin mikä sinusta tuntuu hyvältä – sen verran, että pikkuisen hirvittää.” 

– Joonas Kiminki

Haluatko keskustella näiden teemojen edistämisestä omassa organisaatiossasi?

Lue myös

Ajankohtaista Filosofian Akatemiassa

Tietoa Filosofian Akatemian tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista.

Lataa Ajatustyön suunta -selvitys

Podcast: Mikä merkitys tunteilla on työelämässä?

Miksi tunteita ei voi sivuuttaa, kun halutaan luoda toimivia organisaatioita? Mitä paljon puhuttu psykologinen turvallisuus tarkoittaa, ja mikä merkitys siinä on yksilön tunnetaidoilla?

Podcast: Mitä panttivankineuvotteluista voi oppia työelämän haastavia keskusteluja varten?

Mistä taidoista keskusteluälykkyys koostuu, ja miten hyödyntää niitä työyhteisössä? Tytti Kokon vieraana on työpsykologian tohtori Helena Åhman.