Aikaleimat:
3:13 taustalla kuuden kunnan yhdistyminen yhdeksi organisaatioksi, muutos vaatii sitoutumista
6:48 muutos kohti yhteisöohjautuvuutta ruohonjuuritasolla: lähiesihenkilöltä vapautuu aikaa, kun tiimit johtavat itse itseään – esihenkilön tehtävä on mahdollistaa työn tekeminen
7:14 yhteisöohjautuvuudessa on kyse vallan jakamisesta
9:07 lähiesimiehen oman esimiehen tuen tärkeys organisaatiomuutoksen kannalta silloin, kun ihmiset kyseenalaistavat muutoksen
11:16 johtamisen muutoksen lähtökohtana itsetuntemus ja tietoisuus omasta johtamistyylistä, oleellista on kyky olla antamatta valmiita vastauksia
13:14 yhteisöohjautuvuuden vieminen asiakastyöhön, asiakkaan vastuuttaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa
14:51 vallan jakaminen tuntuu esihenkilöstä hyvältä; sairaanhoitajat ovat oman työnsä asiantuntijoita
17:28 maantieteellisesti hajaantuneen joukon johtaminen: luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen, yhteisöohjautuvuutta tukevat rakenteet ja riittävä palaute
20:16 muutoksen perustelun taito ja sinnikäs toistaminen esihenkilötyössä
22:23 lääkärien ja hoitajien yhteistyö, lääkärin työn muuttuminen vahvasti itsenäisestä työskentelystä yhteisöohjautuvammaksi
24:38 jos esimies antaa valmiit vastaukset, työntekijän luovuus jää vähäiseksi
25:42 ajan löytäminen kehittämistyölle työn arjessa: kehittämisen tulee lähteä yksikön tarpeista käsin ja työntekijöille on sallittava ajan ottaminen
29:50 kun asiat ei mene kuin Strömsössä, tärkeintä on suhtautua tilanteeseen oppimismahdollisuutena
31:06 julkisen sektorin hallintosääntö sallii itseohjautuvuutta enemmän kuin usein ajatellaan
33:06 muutoksen positiiviset seuraukset: henkilökunnan kasvanut hyvinvointi, ideakulttuurin syntyminen, potilaslähtöisemmät kohtaamiset, asiakkaan osallistaminen oman kuntoutuspolun suunnitteluun
37:06 konkreettinen esimerkki: potilaspalautteiden käsittely tiimin kesken
38:22 työntekijöiden valtuuttaminen ja vastuuttaminen on yksi ratkaisu sote-alan henkilöstön saatavuusongelmaan
41:02 kyse on ihmiskuvasta: ajatellaanko, että ihminen haluaa lähtökohtaisesti tehdä työnsä hyvin
42:13 sosiaalialan ja terveydenhuollon erot, sosiaalialalla työntekijöiden itseohjautuvuus ollut perinteisesti vahvempaa
44:58 tärkeintä esihenkilön alkuaskelissa kohti muutosta: rakenteiden luominen, luottamus sekä taito olla antamatta valmiita vastauksia
46:40 esimiehen uuden roolin sanoittaminen työntekijöille luo turvaa – kyse ei ole heitteillejätöstä
48:07 vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä