Työelämää ohjaavat uskomukset – olivat ne sitten totta tai tarua. Uskomukset vaikuttavat päätöksentekoon ja siihen, miten yhteinen toiminta organisaatioissa järjestetään. Villiam Virkkunen ja Perttu Salovaara listasivat seitsemän uskomusta, jotka tehokkaasti estävät vallan jakamista organisaatioissa.
Uskomukset voivat olla totta tai tarua, mutta niiden keskeinen piirre on, että ihmiset toimivat niiden mukaan. Työelämän organisoinnin ajatellaan olevan rationaalista, mutta näin ei aina ole. Keräsimme kasan uskomuksia, joiden varassa työelämä lepää, ja jotka myös ohjaavat valtaa käyttävien päätöksentekoa.
Yleisiä uskomuksia, jotka tehokkaasti estävät valtuuttamista sekä päätöksenteon ja tiedon jakamista:
• Kaikilla ei ole fiksuja ajatuksia.
• Työntekijät eivät ajattele yrityksen parasta.
• Päätöksentekovalta on ansaittua urakehitystä, ja siksi sitä ei tule jakaa niille, jotka eivät ole sitä vielä ansainneet.
• Jos ei ole johtajaa, seurauksena on kaaos.
• Keskusteluttaminen on tehotonta.
• Ilman vahvoja johtamisjärjestelmiä tunteet ottavat vallan.
• Tietoa ei kannata jakaa, koska se voi vuotaa.
Uskomukset eivät ole pelkästään johtajien päässä, vaan niitä toteuttavat kaikki
Suomalaisessa työelämässä ymmärretään, että näitä vanhoja uskomuksia kannattaa kyseenalaistaa. Yhdysvalloissa, hierarkkisemmassa ympäristössä, tämä lista menisi sen sijaan tällaisenaan hyvin läpi, totuutena.
Kaikkien kannattaa analysoida uskomuksiaan työelämästä, eli listata totuuksia, joiden varaan toimintamme rakentuu. Meidän täytyy tiedostaa, missä tilanteissa uskomukset pätevät, ja milloin noudatamme niitä vanhasta tottumuksesta. Nämä uskomukset eivät ole pelkästään johtajien päässä, vaan niitä toteuttavat kaikki.
Toinen tekstin kirjoittajista on Perttu Salovaara, joka toimii dosenttina New York University – Stern School of Business’issa. Yhteinen blogiteksti syntyi intensiivisen lounaskeskustelun seurauksena.