Innostavan työn resepti – osa 1

Innostavan työn resepti osa 1 blogi

Toimitusjohtajamme Karoliina Jarenko kertoo kolmiosaisessa blogikirjoitussarjassa innostavan työn reseptin. Ensimmäisessä osassa Karoliina perustelee, miksi merkityksellisyyden kokemus saattaa tulevaisuudessa nousta tärkeäksi menestystekijäksi.

Fortune-lehti julkaisi taas Best Companies to Work For -listansa. Tulokset olivat odotettuja: Google voitti kisan seitsemännen kerran kymmenen vuoden sisään. Kakkonen oli Acuity Insurance ja kolmanneksi ylsi Boston Consulting Group.

Jessica Rohman Great Place to Workistä nosti esiin erään kiinnostavan havainnon listasta. Listalle päätyneillä firmoilla on kukoistava organisaatiokulttuuri, toimivat käytännöt, hyvät työsuhde-edut ja loistavat etenemismahdollisuudet. Työntekijät ovat tyytyväisiä, sisäinen motivaatio kukoistaa ja tulokset puhuvat puolestaan. Nämä tekijät eivät kuitenkaan näyttele pääosaa, kun halutaan vahvistaa työntekijöiden sitoutumista.

Niissä firmoissa, joista ihmiset eivät halunneet lähteä pois, koettiin, että työllä on joku merkitys. Amerikkalaisittain: ”We are making a difference”.

Olemme Filosofian Akatemialla kehittäneet aktiivisen työhyvinvoinnin mittarin IMQ (Intrinsic Motivation Quotient), ja tutkineet sen avulla suomalaista työelämää kymmenissä yrityksissä. Mittariston data tukee myös Fortune 100-listausta, sillä yksi innostavan työn reseptin kolmesta ainesosasta on juuri merkityksellisyyden kokemus.

”Merkityksellisyyden kokemus on tärkeää sekä hyvän elämän näkökulmasta että työn tuottavuuden vinkkelistä.”

Analyysimme huomioi kolme eri tasoista merkityksellisyyden kokemusta. Ensinnäkin, yksilö kokee työnsä merkitykselliseksi itselleen: hän pääsee tekemään itselleen kiinnostavia asioita. Toiseksi, työ on merkityksellistä tiimin tai työyhteisön tasolla: yksilö kokee olevansa tärkeä osa yhteisöä ja tekevänsä asioita, jotka edistävät yhteisön tavoitetta. Kolmanneksi, työ on merkityksellistä isossa kuvassa: työ vie maailmaa eteenpäin ja tekee siitä paremman paikan.

Kaikkiin merkityksellisyyden kokemisen tasoihin voidaan vaikuttaa pienillä arkisilla asioilla, kuten työpaikan käytännöillä ja viestinnällä.

Erittäin toimivaksi tavaksi on sekä tutkimuksissa että käytännössä todettu työntekijöiden yhdistäminen tuotteen loppukäyttäjän kanssa. Klassiseksi on jo noussut tarina John Deereltä, jossa traktorien rakentajat aika ajoin käyvät itse viemässä työkoneen sen uudelle omistajalle. Fortune-listalla oleva Riot Games lähettää pelien suunnittelijoita pelifestareille kohtaamaan pelaajia, katsomaan loistavia silmiä ja kuuntelemaan uuden pelin nostattama puheen innostusta.

Mikäli kohtaaminen kasvotusten ei ole mahdollista, voidaan merkityksellisyyden kokemus tuoda esiin muillakin tavoin. Exel Compositesin tehtaiden näyttöruuduilla pyörii tiedotteiden lomassa kuvia pakolaisleireillä käytetyistä kevyt-taloista, joiden tukikepit on tehty Exelin Joensuun tehtaalla. Tuo mukavan lisämausteen työhön, kun näkee suurisilmäisen lapsen tyytyväisenä kääriytyvän huopaan suojassa siellä jossain, missä apua tarvitaan.

Merkityksellisyyden kokemus on tärkeää sekä hyvän elämän näkökulmasta että työn tuottavuuden vinkkelistä. Kyky tarjota merkityksellistä työtä saattaa tulevaisuudessa nousta yhä tärkeämmäksi menestyksen avaimeksi. Nuoria on vähemmän työmarkkinoilla ja taistelu parhaista tyypeistä yhä kovempaa. Moni uskoo nuorten osaajien suostuvan töihin vain sellaisiin organisaatioihin, joiden arvot he voivat itse allekirjoittaa ja tavoitteet kokea omikseen. Eettinen bisnes, tiedon läpinäkyvyys, johtamisen oikeudenmukaisuus ja tulostavoitteiden mielekkyys muuttavat kaikki työelämää lähivuosien aikana.


Lue myös

Tulevaisuuden työelämä nuoren silmin blogi

Tulevaisuuden työelämä nuoren silmin

Vieraskirjoittaja

Omanlaista innostusta blogi

Omanlaista innostusta

Reima Launonen

Ajankohtaista Filosofian Akatemiassa

Tietoa Filosofian Akatemian tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista.

Lataa Ajatustyön suunta -selvitys

Itseohjautuvuus - draivi - kokeilu

Filosofian Akatemia on valmennus-, konsultointi- ja tutkimusyritys, joka muotoilee parempia työyhteisöjä.