Malli, jossa yhteiskunnalliset rakenteet oikeasti tukevat elinikäistä oppimista

ITSEOHJAUTUVUUS
Kuva: Pedro Kümmel/Unsplash

Oppiminen on muuttuvassa maailmassa osaamista tärkeämpää. Oppimisen aaltomalli tarjoaa konkreettisen ehdotuksen siitä, miten suomalaisesta yhteiskunnasta voisi tulla globaali edelläkävijä oppimisen ja uudistumisen tukijana ja miten hyvinvointiyhteiskunta voidaan tuoda 2020-luvulle.

Elämme jännittäviä aikoja. Työn murros luo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia meille luoda hyvinvointia ja menestystä, mutta se myös poistaa mahdollisuuksia, ja nämä osuvat aina kipeästi osaan kansastamme. Suomen ja suomalaisten hyvinvointi riippuu hyvin pitkälti siitä, miten onnistumme tarttumaan mahdollisuuksiin ja minimoimaan murroksen aiheuttaman tuskan.

Murros tarkoittaa käytännössä sitä, että sekä se, mitä teemme että miten asioita teemme, elää koko ajan. Kukaan meistä ei tule tekemään samaa työtä samoilla työkaluilla viiden vuoden kuluttua. Toisille muutokset ovat suurempia, toisille pienempiä, mutta joka tapauksessa muutokset koskevat ihan kaikkia. Jotkut ammattinimikkeet lakkaavat kokonaan, toisiin työnkuviin tulee vain muutoksia.

Oppiminen on tässä maailmassa tullut osaamista tärkeämmäksi. Kyky päivittää osaamista on edellytys hyvälle ja täysipainoiselle elämälle yhteiskunnan jäsenenä. Monet yksilöt ja työ-organisaatiot ovat tämän jo oivaltaneet ja omaksuneet jatkuvan oppimisen elämäntavakseen. Yhteiskunnalliset rakenteemme laahaavat kuitenkin perässä.

Yhteiskunnalliset rakenteet viestivät ajattelusta, jossa ihminen ensin hankkii peruskoulutuksen, sitten kenties jatkokoulutuksen, menee töihin ja sitten eläkkeelle. Työ-uran vaihtaminen kesken elämän on massiivinen juttu, samoin kuin mahdolliset työttömyyskaudet, jotka pistävät työuran tauolle tai katkaisevat jopa kokonaan. Tällainen ”palikkamalli” on hirveän raskas inhimillisesti eikä liioin vastaa millään tavalla työelämän tarpeita.

Lauri Järvilehto ehdottaa “palikkamallin” tilalle “aaltomallia”, jossa oppiminen, jatkuva kouluttautuminen ja työn tekeminen luovat virtaavan jatkumon läpi ihmisen elämän. Hän huomioi mallissa myös sisäisen motivaation, jonka tiedämme olevan aivo- ja sydäntyössä äärettömän tärkeän. Aaltomalli tarjoaa konkreettisen ehdotuksen siitä, miten suomalaisesta yhteiskunnasta voisi tulla globaali edelläkävijä oppimisen ja uudistumisen tukijana ja miten hyvinvointiyhteiskunta voidaan tuoda 2020-luvulle.

Toivon, että uusi hallitus uskaltaisi rohkeasti uudistaa yhteiskuntaamme varmistaakseen hyvinvointimme myös tulevaisuudessa. Äänestetään me eduskuntaan ihmisiä, jotka kykenevät siihen.

Karoliina Jarenko

Kirjoittaja on Filosofian Akatemian toimitusjohtaja. Hän on sisäisen motivaation johtamisen, tulevaisuuden työn ja organisaatioiden uusiutumiskyvyn asiantuntija.

Jatka lukemista



Tutustu valmennuksiimme



Itseohjautuvuuden vahvistamisen kehitysprosessi

Itseohjautuvuuden vahvistamisen kehitysprosessi on teille räätälöity kokonaisuus. Kehittämistoimenpiteet suunnitellaan tarpeidenne mukaan ja prosessin etenemistä seurataan arviointityökalulla.
Lue lisää Itseohjautuvuuden vahvistamisen kehitysprosessista


Sisäisen motivaation johtamisen valmennus

Valmennus antaa esimiehille työkalut sisäisen motivaation johtamiseen. Se vie osallistujat johtajana kasvamisen polulle, jonka jälkeen he uskaltavat antaa ihmisilleen enemmän vapautta, vaatia kovempia tuloksia ja tarjota voimakkaamman merkityksen kokemuksen työn arjessa.
Lue lisää Sisäisen motivaation valmennuksesta
OTA YHTEYTTÄ

Tilaa blogimme ja kuule ensimmäisten joukossa työelämän muutoksista ja niihin liittyvistä ratkaisuista!