Filosofian Akatemia Oy:n 10-vuotisjuhlan kunniaksi perustajajäsenemme, hallituksen puheenjohtaja Frank Martela kirjoittaa yrityksen tähänastisesta matkasta ja siitä, mitä yrityksemme arvot hänelle merkitsevät.
Kymmenisen vuotta sitten olimme Lauri Järvilehdon kanssa innoissamme pragmaatistisesta filosofiasta, josta molemmat teimme väitöskirjaa. Kävimme kohtuullisen säännöllisesti oluella – aika usein Vltavassa – keskustellaksemme työn alla olevista artikkeleistamme ja elämästä ylipäänsä. Oli vaikea sanoa, muuttuiko tapaaminen työstä vapaa-ajaksi kolmannen vai vasta viidennen oluen jälkeen. Eräällä kerralla Lauri alkoi puhua yrityksen perustamisesta. Ei aikaakaan, kun visio muuttui todellisuudeksi: Lauri laittoi perustamispaperit Patentti- ja rekisterihallinnolle ja pyysi mukaan minut ja neljä muuta filosofisista opiskelupiireistä tuttua hahmoa. Nimeksi tuli itsevarmasti Filosofian Akatemia Oy.
Valonöörit-kirjassani esitin, että elämisen taitoon kuuluu kaksi osa-aluetta: elämänhallinta, joka tarkoittaa kykyä päästä haluamiinsa päämääriin, ja elämänasenne, joka tarkoittaa kykyä valita elämälleen arvokkaita päämääriä. Samalla tavalla yritystoiminnassa on kyse toisaalta arvokkaiden päämäärien ja arvojen löytämisestä. Ne motivoivat, luovat yhteisöllisyyttä, auttavat ihmisiä puhaltamaan yhteiseen hiileen ja houkuttelevat uusia ihmisiä mukaan toteuttamaan yhteistä visiota. Niiden ansiosta toiminta ei ole pelkkää rahan haalimista osakkeenomistajille vaan aidosti merkityksellistä. Toisaalta kyse on toimivien prosessien, käytäntöjen ja rakenteiden luomisesta. Niiden avulla toiminta on tehokasta, järkevää ja ennustettavaa. Ilman niitä hienot arvot ja visiot jäävät toteutumatta, kun mitään konkreettista ei saada aikaiseksi. Hyvä yritys tarvitsee tietysti molempia.
Filosofian Akatemian alkuvuosista voisi sanoa, että visio ja arvot olivat vahvoja, toimintatavat sen sijaan aika hujan hajan. Tämä oli aika odotettavissa, kun viisi filosofia ja yksi psykologi perustavat yrityksen! Visioista ja arvoista oltiin aina valmiita keskustelemaan pikkutunneille asti antiikin oppineita siteeraten, mutta markkinointi, jatkomyynnin hankinta tai myyntiprosessin optimointi tuntuivat vieraammilta keskustelunaiheilta. Vaikka useampi ihminen saikin elantonsa yrityksen kautta, tuntui että kukin huseerasi omalla tavallaan. Näin edettiin ensimmäiset viisi vuotta, iloisesti visioiden.
Kun sitten astuin toimistolle vuonna 2014 vietettyäni puolitoista vuotta Yhdysvalloissa oli yritys tällä välin muuttunut jo astetta ammattimaisemmaksi, sen aisti heti. Ja erityisesti nyt viimeisen kolmen vuoden aikana on minulle toimistolla käydessäni tullut yhä selkeämpi tunne siitä, että Filosofian Akatemiasta on tullut ihan oikea yritys. Yhteisö on luonut itselleen mietityt myyntiprosessit, uusien työntekijöiden perehdytyskäytännöt sun muut toimintaa ohjaavat rakenteet. Tämä toiminnan ammattimaistuminen näkyy myös suoraan talousluvuissa: liikevaihto kasvoi vuonna 2018 viitisenkymmentä prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja tänä vuonna kasvu on jatkumassa.
Elokuussa Filosofian Akatemiassa aloitti uusi toimitusjohtaja, Joonas Kiminki. Hänet palkattiin yrityksen ulkopuolelta eli häneen ei ollut automaattisesti sisäistynyt yrityksemme sielua. Tämä pakotti meidät keskustelemaan arvoista. Mitä me häneltä odotamme, mihin suuntaan toivomme hänen yritystä vievän? Yrityksen kasvaminen on hieno asia: se tuo tiettyä vakautta, mahdollistaa uudenlaisen osaamisen palkkaamisen ja eri osa-alueiden ammattimaisemman hoitamisen sekä ennen kaikkea tekee mahdolliseksi isompien visioiden toteuttamisen ja isomman yhteiskunnallisen vaikutuksen aikaansaamisen. Mutta varsin yksimielisesti kaikkien osapuolien kanssa olimme sitä mieltä, että kasvu on suotavaa vain, jos se tukee yrityksen arvojen toteutumista. Valintatilanteessa toimitusjohtaja on velvollinen jättämään väliin sellaiset kasvun mahdollisuudet, jotka eivät ole yrityksen ydinarvojen mukaisia.
Hyvät arvot kiteyttävät ne taustalla olevat toimintaperiaatteet, joiden pohjalta ihmiset ovat jo toimineet.
Tiede – rakkaus – vallankumous. Nämä kiteytyivät jossakin kohtaa Filosofian Akatemian arvoiksi. Kuvaavaa on, että kukaan ei tunnu muistavan, kuka ne keksi. Jossakin kokouksessa ne lausuttiin ääneen ja itse muistan vain sen, että heti ne kuullessani tiesin, että tuossa ne ovat. Toimivat arvot eivät ole ulkoapäin asetettuja tai väkisin keksittyjä. Hyvät arvot kiteyttävät ne taustalla olevat toimintaperiaatteet, joiden pohjalta ihmiset ovat jo toimineet. Nuo kolme teemaa olivat vahvasti läsnä Filosofian Akatemian DNA:ssa jo vuosia ennen kuin joku onnistui ne ääneen lausumaan.
Tiede tarkoittaa haluamme ankkuroida ymmärryksemme tuoreimpaan tieteelliseen näkemykseen ihmisyydestä ja organisaatioista. Haluamme tarjota asiakkaillemme tutkittuun tietoon perustuvia punnittuja näkemyksiä, joiden kautta sitten pureutua juuri kyseisen yrityksen omiin ongelmiin. Vaikka perustajista useampi onkin väitellyt tohtoriksi, ei tämä tarkoita, että kaikkien yhteisön jäsenten tulisi tehdä tiedettä. Mutta se tarkoittaa sitä, että kun käymme yrityksissä puhumassa sisäisestä motivaatiosta, ajattelunhallinnasta, rakkaudellisten yhteisöjen rakentamisesta tai muista teemoista, pyrimme pitämään huolta, että esittämämme näkemykset, teoriat ja faktat ovat mahdollisimman yhteensopivia tieteellisen tiedon kanssa ja että pidämme itsemme jatkuvasti ajan tasalla siitä, mitä meille relevanttien aiheiden osalta tieteessä tapahtuu.
Rakkaus tarkoittaa sitä, että kaiken toimintamme ytimessä on se, että välitämme ihmisistä. Sisäänpäin tämä tarkoittaa sitä, että haluamme luoda meille itsellemme maailman parhaan työpaikan. Haluamme, että jokainen yhteisön jäsen kokisi olevansa arvostettu ja rakastettu yhteisön jäsen ja että hän voisi olla oma itsensä tässä porukassa. Ulospäin tämä tarkoittaa, että kohtelemme asiakkaitamme ja muita sidosryhmiä arvostavasti ja haluamme heille aidosti hyvää. Me emme ole vain töissä täällä vaan työtä tehdessämmekin kokonaisia ihmisiä, joiden tulee päästä toteuttamaan ihmisyyden yhtä perustarvetta: mahdollisuutta välittää toisista ihmisistä ja kokea, että minusta välitetään.
Vallankumous viittaa haluumme muuttaa maailmaa. Me emme vain halua kertoa yrityksille sisäisestä motivaatiosta. Haluamme muuttaa suomalaisen työelämän sisäisesti motivoivammaksi. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen, myönteisen vaikutuksen aikaansaaminen maailmaan ja erityisesti suomalaiseen työelämään on se, miksi olemme olemassa. Vallankumouksen edistäminen motivoi meitä lähtemään aamulla töihin ja tekemään työmme paremmin. Vallankumous tarkoittaa myös uskallusta. Ei vain piperretä pienten yksityiskohtien parissa vaan pyritään aikaansaamaan paradigman muutos. Haluamme rohkeasti tehdä isoja juttuja, miettiä asioita askelta pidemmälle ja tuoda kehiin uusia visioita ja ajatuksia ensimmäisten joukossa. Haluamme olla muutoksen eturintamassa, luomassa lisää elinvoimaisuutta elämään ja työelämään.
Tiede – rakkaus – vallankumous. Kun näen nuo sanat toimistomme seinällä tai banderollissa, niin minulle tulee lämmin olo. Näitä sanoja toteuttamalla pyrimme – firmamme epävirallisen tunnuslauseen mukaisesti – tuomaan maailmaan enemmän elämää!
Nyt vuonna 2019 Filosofian Akatemia täyttää kymmenen vuotta. Kun yritys vuonna 2029 täyttää kaksikymmentä vuotta, niin toivon, että se on kasvanut reilusti, se toteuttaa selvästi isompia muutosprosesseja kuin tänä päivänä, käytännöt ja toimintatavat ovat kehittyneet ja että yritys rakentaa parempaa elämää ja työelämää – ei pelkästään Suomessa – vaan useassa muussakin maassa. Mutta arvojen suhteen haluan, että edelleen ytimessä ovat samat kolme teemaa kuin tänäkin päivänä: tiede, rakkaus, vallankumous. Ne tekevät tästä yrityksestä ja tästä yhteisöstä erityisen, ja niiden varaan haluan, että rakennamme toimintamme niin tänään kuin huomennakin.
Filosofian Akatemian 10-vuotisjuhlan kunniaksi Helsingin Rautatientorilla on huomiseen 23.10. saakka esillä David Popan biohajoavalle muoville maalaama taideteos ”Dancing with the wind”. Teoksen digitaalinen jatke on luettavissa täällä. Voit tutustua viime perjantain juhlaseminaarimme puheiden antiin sekä osallistua aiheen ympärillä käytävään keskusteluun sosiaalisessa mediassa hashtageilla #FA10 ja #enemmänelämää.