Blogi

Tiede, rakkaus, vallankumous – kymmenen vuoden yhteinen taival Filosofian Akatemiassa

Filosofian Akatemia Oy:n 10-vuotisjuhlan kunniaksi perustajajäsenemme, hallituksen puheenjohtaja Frank Martela kirjoittaa yrityksen tähänastisesta matkasta ja siitä, mitä yrityksemme arvot hänelle merkitsevät. Kymmenisen vuotta sitten olimme Lauri Järvilehdon kanssa innoissamme pragmaatistisesta filosofiasta, josta molemmat teimme väitöskirjaa. Kävimme kohtuullisen säännöllisesti oluella – aika usein Vltavassa – keskustellaksemme työn alla olevista artikkeleistamme ja elämästä ylipäänsä. Oli vaikea sanoa, […]

Lue artikkeli Kuuntele audio


Jatkuvan oppimisen käytännöissä on iso aukko, ja miten se liittyy laskuvarjolla hyppäämiseen?

Siru Sirén (Laurea-ammattikorkeakoulu, tradenomi, YAMK) kertoo tekemänsä haastattelututkimuksen pohjalta, miten jatkuvan oppimisen haaste suomalaisissa organisaatioissa koetaan ja minkälaisia käytänteitä ja tarpeita organisaatioissa on jatkuvan oppimisen edistämiseksi. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että jatkuvan oppimisen merkitys on ymmärretty yrityksissä, mutta yrityksillä ei ole osaamista sitä mahdollistavan kulttuurin rakentamiseksi. Laskuvarjohyppääminen on mielenkiintoinen laji. Se edellyttää ensinnäkin hyvää säätä […]

Lue artikkeli Kuuntele audio

Jatkuva oppiminen blogi

Vaietaanko vai voitetaanko? Viisi jatkuvan työssäoppimisen edellytystä

Jatkuva työssäoppiminen on organisaatioiden valtava voimavara ja toisaalta elinehto, sillä muuttuva maailma vaatii jatkuvaa kehittymistä ja uuden oppimista. Oppiminen on työelämän globaali megatrendi ja jokaisen aikaansa seuraavan henkilöstön, osaamisen ja organisaatiokehittämisestä vastaavan ammattilaisen agendalla. 1990-luvulla alkunsa saanut ajatus oppivista organisaatioista tekee uutta tulemistaan. Mitä jatkuvan työssäoppimisen kentällä tapahtuu Suomessa? Mitä kaikkea tähän mennessä on suomalaisessa […]

Lue artikkeli

Jatkuva oppiminen blogi

Sallitko konfliktien vahvistaa työyhteisöäsi ja vauhdittaa tiimisi oppimista?

Valmentajamme Miia Järvilehto kirjoittaa työssäoppimisen vallankumouksen blogisarjassa konfliktien merkityksestä oppivissa organisaatioissa. Jännite tehtävän ja tavoitteen välillä edistää oppimista, mutta mitä tapahtuu, kun jännite siirtyykin ihmisten välille ja alkaa aiheuttaa kitkaa? Kirjoituksessaan Miia antaakin 3 vinkkiä konfliktien ennaltaehkäisyyn ja hallintaan työyhteisössä.

Lue artikkeli Kuuntele audio

Oppiminen ja konfliktit blogi

Jos haluamme oppia, asenteemme nukkumiseen on muututtava

Työssäoppimisen vallankumoukseen liittyvän blogisarjan kolmannessa osassa aivotutkijamme Tapani Riekki kirjoittaa unen ja oppimisen välisestä suhteesta. Meiltä edellytetään tämän päivän työelämässä jatkuvaa oppimista, mutta samaan aikaan emme arvosta unta, jonka vaikutus oppimiseen on suuri. Unen merkityksen on muututtava työelämässä, ellemme halua kirjoittajan sanoin ”oppimattomuuden vallankumousta”. Kuvittele, että opiskelet illalla sanalistoja. Tämän jälkeen käyt nukkumaan unilaboratorioon, jossa […]

Lue artikkeli

Uni ja oppiminen blogi

Työssäoppiminen on saatava arjen johtamisen ytimeen

Oppiminen ja sen johtaminen ovat avainasemassa, kun ratkaistaan globaalia osaamishaastetta. Koulutusvastuista kiistely ei enää sovi tähän maailmaan, sillä jatkuva oppiminen on kaikkien meidän asia. Yhteistyökumppanimme Mukamas Learning Designin toimitusjohtaja Vilma Mutka jatkaa Karoliina Jarengon viime viikolla aloittamaa blogisarjaa työssäoppimisen vallankumouksesta. Vilma kaipaa tarinoita oppivista yhteisöistä ja kirjoittaa, että tulevaisuusorientoituneet työpaikat näkevät jo itsensä oppimispaikkoina. Oppiminen […]

Lue artikkeli

Jatkuva oppiminen blogi

Keskustelu koulutuksista on turhaa – tarvitaan työssäoppimisen vallankumous

Työssäoppimisesta ja oppivista organisaatioista puhutaan tällä hetkellä paljon, mutta keskustelu tuntuu keskittyvän suurimmaksi osaksi koulutuksiin. Jatkuva oppiminen ei kuitenkaan ole vain kouluttautumista vaan paljon enemmän. Karoliina Jarenko kirjoittaa, että koulutusvastuiden sijaan fokuksen tulisi tämän päivän asiantuntijatyössä kääntyä työpaikkojen yhdessä oppimisen käytänteisiin ja ketterän oppimisen johtamiseen. Blogiteksti käynnistää syksyn työssäoppimisen vallankumoukseemme liittyvän blogisarjan. 70:20:10 -malli on […]

Lue artikkeli

Työssä oppimisen vallankumous blogi

Ole parempi kollega: älä kysy kiirettä!

Kiire on tämän päivän työelämässä jatkuvasti esillä oleva käsite, ja työntekijöiltä edellytetään vahvaa kykyä priorisoida ja johtaa itseään. Usein pidämme kiireisiä ihmisiä myös enemmän aikaansaavina. Toimitusjohtajamme Joonas Kiminki ehdottaa kiireen korostamisen ja ihannoinnin tilalle erilaista lähestymistapaa. Tietotyöläisen työt eivät tekemällä lopu – ja ihan hyvä niin. Jos oma työjono tai tehtävälista nimittäin tyhjenisi, se tarkoittaisi […]

Lue artikkeli Kuuntele audio

Kiire ja itsensä johtaminen blogi

Johtaja, ole rohkeasti itsekäs

Tuorein valmentajavahvistuksemme Peter Jung kirjoittaa itsekkyydestä ja oman ajan ottamisesta. Palvelevan johtamisen puolesta puhuva valmentajamme perustelee, miksi terve itsekkyys on tärkeää niin johtajille kuin kaikille muillekin. Saako nykyaikana olla itsekäs? Pitääkö nykyään olla itsekäs? Uskaltaako sitä olla itsekäs? Mitä muut ajattelevat? Kollegat, alaiset, esimies, puoliso, lapset, ystävät, naapurit… Kuka muu, jos en minä? Ketä minä […]

Lue artikkeli

Johtaminen ja oma aika blogi

Mitä haittaa palkitsemisesta on motivaation näkökulmasta?

Lisääkö provisiopalkka tuottavuutta? Entä mikä vaikutus palkkioilla on esimerkiksi luovuuteen ja oppimiseen? Myynnin parissa työskentelevä varatoimitusjohtajamme Maija Tiitinen pohtii palkitsemisen vaikutuksia ihmisen motivaatioon. Olen pitkään ihmetellyt, miksi erilaiset provisio- ja palkitsemismallit ovat organisaatioissa niin kovin suosittuja. Olen toki usein myös puolustanut palkitsemismalleja muun muassa toteamalla, että “kyllä nyt myyjillä täytyy provisiomalli olla”. Henkilökohtaisiin kokemuksiini peilaten […]

Lue artikkeli

Motivaatio ja palkitseminen blogi