Blogi

Ketterässä oppimisessa tavoitteena ei ole oppiminen

Ketterä oppiminen, jatkuva oppiminen, osaamisen johtaminen… Oppimisen vallankumousta koskevassa keskustelussa leijailee joukko termejä, joita käytetään päällekkäin ja sisäkkäin lähes sattumanvaraisesti. Sekoittamalla elinikäisen oppimisen ja ketterän oppimisen toisiinsa voidaan kuitenkin saada paljon hallaa aikaan. Mitä siis on ketterä oppiminen ja miten sitä johdetaan? Karoliina Jarenko kertoo.

Lue artikkeli Kuuntele audio





Mistä kiire syntyy?

Kumpi organisaatio on mielestäsi tehokkaampi: se, jossa erilaiset pyynnöt ja tehtävät tulevat sähköpostiisi 1-2 päivän varoitusajalla vai se, jossa on lähes poikkeuksetta vähintään viikko aikaa vastata niihin?*

Lue artikkeli Kuuntele audio



”Me olemme toistemme ympäristö” – pääviestit seminaarin huippupuhujilta

Tuukka Kostamo tiivistää pääviestit Esa Saarisen, Annu Niemisen, Sari Baldaufin, Ilkka Niiniluodon ja Lauri Järvilehdon puheenvuoroista. Filosofian Akatemia vietti kymmenvuotisjuhliaan 18.10. Vanhalla ylioppilastalolla, ja seminaaria tähdittivät nämä yritykselle tärkeät henkilöt. Filosofian Akatemia saavutti kymmenen vuoden vaikuttavan iän. Juhlia vietettiin – tietenkin, yrityksen historian ja aatteen mukaisesti – Vanhalla ylioppilastalolla. Päivän punaisena lankana, ja näin someaikana […]

Lue artikkeli Kuuntele audio


Tiede, rakkaus, vallankumous – kymmenen vuoden yhteinen taival Filosofian Akatemiassa

Filosofian Akatemia Oy:n 10-vuotisjuhlan kunniaksi perustajajäsenemme, hallituksen puheenjohtaja Frank Martela kirjoittaa yrityksen tähänastisesta matkasta ja siitä, mitä yrityksemme arvot hänelle merkitsevät. Kymmenisen vuotta sitten olimme Lauri Järvilehdon kanssa innoissamme pragmaatistisesta filosofiasta, josta molemmat teimme väitöskirjaa. Kävimme kohtuullisen säännöllisesti oluella – aika usein Vltavassa – keskustellaksemme työn alla olevista artikkeleistamme ja elämästä ylipäänsä. Oli vaikea sanoa, […]

Lue artikkeli Kuuntele audio


Jatkuvan oppimisen käytännöissä on iso aukko, ja miten se liittyy laskuvarjolla hyppäämiseen?

Siru Sirén (Laurea-ammattikorkeakoulu, tradenomi, YAMK) kertoo tekemänsä haastattelututkimuksen pohjalta, miten jatkuvan oppimisen haaste suomalaisissa organisaatioissa koetaan ja minkälaisia käytänteitä ja tarpeita organisaatioissa on jatkuvan oppimisen edistämiseksi. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että jatkuvan oppimisen merkitys on ymmärretty yrityksissä, mutta yrityksillä ei ole osaamista sitä mahdollistavan kulttuurin rakentamiseksi. Laskuvarjohyppääminen on mielenkiintoinen laji. Se edellyttää ensinnäkin hyvää säätä […]

Lue artikkeli Kuuntele audio


Vaietaanko vai voitetaanko? Viisi jatkuvan työssäoppimisen edellytystä

Jatkuva työssäoppiminen on organisaatioiden valtava voimavara ja toisaalta elinehto, sillä muuttuva maailma vaatii jatkuvaa kehittymistä ja uuden oppimista. Oppiminen on työelämän globaali megatrendi ja jokaisen aikaansa seuraavan henkilöstön, osaamisen ja organisaatiokehittämisestä vastaavan ammattilaisen agendalla. 1990-luvulla alkunsa saanut ajatus oppivista organisaatioista tekee uutta tulemistaan. Mitä jatkuvan työssäoppimisen kentällä tapahtuu Suomessa? Mitä kaikkea tähän mennessä on suomalaisessa […]

Lue artikkeli

Jatkuva oppiminen blogi